torsdag 29 mars 2012

Snart är det påsk!



Det börjar närma sig påsk! 
Bjuder därför på lite inspiration i påskbakandet och ett recept på cupcakes som man kan 
smaksätta efter tillfälle, tycke och smak!
 Exempelvis; dumlekola, bär, choklad, nutella mm. Klicka i eller tryck bara ner i muffinsen innan gräddning.

Dessutom erbjuder jag allt ifrån påsktårtor och marsipanfigurer till hembakat bröd  i påsk, 

kika här för mer information!




  


Cupcakes

Ingredienser

125 g rumsvarmt smör
2 dl strösocker
2 ägg
3,5 dl vetemjöl
1  tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
2/3 dl lätt creme fraiche
1 dl hasselnötter, finhackade


Sätt ugnen på 180 grader och hacka hasselnötterna fint. Vispa ihop smör och socker, tillsätt äggen ett i taget under vispning. Blanda vetemjöl, bakpulver, bikarbonat och vaniljsocker i en torr skål och sikta ner i äggsmeten. Blanda sedan i creme fraichen och hasselnötterna. Klicka ut smeten i pappersformar på muffinsplåt och grädda i ca 18 minuter.

Cream Cheese Frosting


Ingredienser


60 g rumsvarmt smör
100 g philadelphiaost
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk citronsaft

Vispa rumsvarmt smör  och philadelphiaost fluffigt, tillsätt florsocker,
 vaniljsocker och citronsaft och vispa lite till. Spritsa eller bred frostingen på dina cupcakes och dekorera med sockerblommor eller strössel.

Lycka till!

1 kommentar:

  1. Otroligt, vilka söta! Själv har jag satt syrran på att fixa efterrätt till påsk (ryktas om något med passionsfrukt - mums!). Och så har jag antytt till min kille att JAG också vill ha påskägg med godis.
    För mig själv återstår alltså det salta. Inte helt fel, men tål att tänkas på.

    SvaraRadera