torsdag 18 november 2010

Havrelimpor



Har provat ett nytt recept på matbröd med fiberhavregryn. Knubbiga limpor heter receptet och finns på Axa's påse med fiberhavregryn. Jättegott!


4 stycken limpor

3 dl fiberhavregryn
6 dl vatten
½ tsk salt

4 dl kallt vatten
50 gr smör el margarin alt ½ dl olja
2 msk mörk brödsirap
ev 1 msk hel kummin
50 gr jäst
21 dl vetemjöl special

Koka gröt på gryn, vatten och salt. Häll över gröten i en degskål och tillsätt kallt vatten, matfett, sirap, salt och kummin. Låt svalna till 37 grader. Smula i jästen, rör ut och tillsätt det mesta av mjölet. Arbeta degen ordentligt 5 min i maskin eller 10 min förhand. Låt jäsa i ca 30 min.

Dela degen i 4 och forma dem till knubbiga limpor och lägg på smord plåt. Låt jäsa ca 30 min till. Grädda ca 40 min i 200 grader tills de blir gyllene och låter ihåliga på undersidan. Låt de svalna på galler utan bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar