tisdag 1 mars 2011

Biskvier



Ägnade gårdagen åt att baka chokladbiskvier! Dryga 60 st till min mans 30-års kalas. Chokladbiskvier är något av mina favoriter. Har sen jag var liten ätit biskvier så fort jag gått på kondis, är glad att jag kan göra dem själv nu! ..och de blev jättegoda!!

För övrigt har det stått rätt stilla med köksbygget sista tiden. Förkylda barn, extrem kyla mm. Men hoppas att jag får lite tid över för det i veckan!  Som läget ligger så ska det skruvas lite mer gips och spacklas, inte jättekul, men vad gör man inte för ett eget kök!!? Bilder kommer...

Här bjuder jag på receptet på mina Chokladbiskvier



Bottnar(ca 30 st)
250 gr mandelmassa
1,5 dl strösocker
2 äggvitor

Fyllning
250 gr osaltat rumsvarmt smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
2 äggulor
1 msk konjak eller någon droppe essens
50 gr mörk choklad minst 70%

Garnering
200 gr mörk choklad

Riv ner mandelmassan i en bunke och tillsätt socker och äggvita. Rör ut till en slät smet. Spritsa ut till runda kakor på bakplåtspapper i storlek som en femkrona. Låt vila några minuter så håller de formen bättre. Grädda i 180 grader i ca 14 minuter. De ska ha en jämnt gyllene ton, de sjunker ihop lite och ska vara lite mjuka i mitten! Låt kallna på plåten.

Smält chokladen till fyllningen över vattenbad. Vispa smöret vitt och fluffigt. Vispa i florsocker och vaniljsocker. Tillsätt äggulor och konjak/essens. Rör ut den kalla chokladen med en slickepott i smörkrämen. Bred smörkrämen på undersidan av de kalla mandelbottnarna med en spatel så den får en mjuk toppig form. Ställ i kyl att kallna i minst 30 minuter.

Smält 2/3 av chokladen i vattenbad och tillsätt resten och låt svalna till minst ca 28 grader under omrörning. Doppa de kalla biskvierna med krämsidan ner  och ställ att stelna i kylen. Förvaras svalt. Går jättebra att frysa!


4 kommentarer:

  1. Varning Hanna! Kent kommer så gör 60 till...
    /Anki

    SvaraRadera
  2. :) ja ok tack för förvarningen! kommer ni andra med också??

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Om man varken har konjak eller någon essens hemma, kan man då skippa det eller är det a och o? Vad är det för essens du använder dig av och var köper du det?
    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Du kan skippa det, självklart! Men det blir en god brytning med den i. Jag tog lite av makens konjak, vet inte ens vad det är för sort. Essens har jag inte köpt någon än. Men Strössel & annat har ganska mycket. :)

    SvaraRadera